TACO

Doradztwo

Postępowanie w sprawach celnych cz. III

Pakiet #UKC wprowadził nowe regulacje #postępowania_celnego (w sprawach celnych), odmiennego od stosowanych do tej pory przepisów Ordynacji podatkowej. W postępowaniu w sprawach celnych stosowanych jest dużo różnego rodzaju #terminów procesowych. Czynności zarówno osoby zainteresowanej jak i organów #KAS (czyli #NUCS oraz #DIAS) powinny mieścić się w ściśle określonych ramach czasowych. Na przykładzie postępowania #AEO widać jak wygląda to w praktyce.

https://swlex.pl/postepowanie-celne-w-sprawach-celnych-czesc-iii/

Postępowanie celne cz. II

Ukazał się kolejny artykuł na temat postępowania celnego (w sprawach celnych). Tym razem poświęcony reprezentacji. Chodzi o pełnomocników/przedstawicieli w sprawach celnych i funkcjonowanie pojęć z tym związanych, takich jak: agencja celna, agent celny, doradca podatkowy, zgłoszenie celne, przedstawiciel celny (pośredni i bezpośredni). Artykuł ten oczywiście nie wyczerpuje tematu i na pewno nie jest w żadnym stopniu publikacją naukową.

Zapraszam do lektury.
https://swlex.pl/postepowanie-celne-w-sprawach-celnych-czesc-ii/

Zmienione prawo celne

Wreszcie opublikowano materiał na temat zmian do ustawy Prawo celne, obowiązujących od 1 czerwca 2021 r. Zmiany te są istotne dla przedsiębiorców, będących importerami, ich przedstawicieli w tym także w zakresie podatków.  Zachęcam do przeczytania, również tych, którzy już mają doświadczenie w zakresie cła (np. jako podmiot z AEO) ale i wszystkich tych, którzy muszą zmierzyć się z odrębnościami i specyfiką postępowania w sprawach celnych. W artykule wskazałem także na niektóre różnice między postępowaniem podatkowych (dotyczącym, np Vat z tytułu importu) a postępowaniem w sprawach celnych.

https://www.parp.gov.pl/component/content/article/75066:zmiana-prawa-celnego-ustaw-podatkowych-i-innych-aktow-prawnych-jakie-znaczenie-bedzie-miala-dla-przedsiebiorcow

 

#cło #prawo_celne #AEO #podatki #import #VAT

AEO, prawo, postępowanie celne cd

Moja aktywność zawodowa od prawie dwóch lat jest w głównej mierze skupiona w SWLEX sp. z o.o., gdzie zajmuję się ochroną danych osobowych, AML, prawem celnym. Ten ostatni temat jest przedmiotem mojego szczególnego zainteresowania i jemu poświęciłem ostatnie artykuły. Tutaj tylko linki:

1) https://swlex.pl/aeo-szansa-dla-polskich-przewoznikow-miedzynarodowych-bedacych-msp/

2) https://swlex.pl/postepowanie-w-sprawach-celnych-cz-i/

Jednakże nie jest to koniec i wraz z publikacją kolejnych materiałów tutaj będę także je udostępniał.

Dariusz Leśniewski

RODO – ZDROWOROZSĄDKOWA UNIA?

WSTĘP

Dzięki konieczności pracy w domu, co wynika w dużej mierze z epidemii koronawirusa, wreszcie mogę kilka słów napisać na temat tego w jaki sposób wielu prawników i praktyków błędnie odczytuje normy prawne wynikające z RODO.
Niniejszy tekst nie jest w żadnym razie publikacją naukową – traktuję to raczej jako podpowiedź i wskazówkę do prawidłowego stosowania i zrozumienia #RODO. Stąd też nie używam stricte prawniczego języka (w tym pojęć) – bardzo hermetycznego i niezrozumiałego dla ogółu.

ZAŁOŻENIA

Moje przemyślenia na temat formy prawnej dokumentowania czynności z zakresu ochrony danych osobowych, pojawiły się od już pierwszych rozmów na temat stosowania i rozumienia tego aktu prawnego, bowiem już wtedy trudno było uzmysłowić niektórym potrzebę innego odczytywania #RODO jako aktu prawa unijnego.

Temat ten powrócił przy okazji pewnej dyskusji na platformie Linkedin na temat formy upoważnień do przetwarzania danych osobowych.

FORMA UPOWAŻNIENIA JEST ISTOTNA?

W trakcie tej dyskusji pojawiły się poglądy o stosowaniu także formy dokumentowej z polskiego kodeksu cywilnego (a jakże!).

Nie będę przytaczał bądź streszczał istoty argumentów, które się wówczas pojawiły lecz przypomnę tylko, że w prawie unijnym (dawniej wspólnotowym) nie istnieje taki twór jak forma dokumentowa czynności. Samo #RODO z kolei zrównało papierową wersję z wersją elektroniczną, traktując je po prostu zamiennie i uznając obie za formę pisemną. RODO bowiem pozwala aby to Administrator Danych Osobowych sam zadecydował co w jego przypadku jest efektywniejsze, lepsze, bardziej opłacalne, adekwatne do jego działalności.

CO NA TO PRAWO UNIJNE?

W samym rozporządzeniu na ten temat mamy wskazówki, np. w art. art. 28 ust. 9, 30 ust. 3 RODO.
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na to, że #RODO jest stosowane bezpośrednio i moim zdaniem normy prawa krajowego mogą mieć zastosowanie w tym aspekcie tylko posiłkowo o ile nie są sprzeczne z #RODO i co więcej o ile jest w ogóle możliwość ich stosowania.

W opisywanym zaś przypadku raczej najpierw poszukałbym odniesienia w prawie unijnym (np. eIDAS) aniżeli w prawie polskim, które przyjęło odmienną kategoryzację formy czynności. Dodatkowo #RODO należy w pierwszej kolejności interpretować z wykorzystaniem wykładni celowościowej, czyli inaczej niż prawo polskie.

Dlaczego? Tutaj być może dla pewnej części prawników zawodowych (radców prawnych, adwokatów, sędziów) będzie to niespodzianka albo przypomnienie reguł rządzących wykładnią aktów prawa unijnego, gdzie na pierwszym miejscu w procesie wykładni przepisów nie stoi dyrektywa wykładni językowej lecz wręcz odwrotnie niż w polskim porządku prawnym, to miejsce zajmuje tak rzadko stosowana w Polsce wykładnia celowościowa.

Dopiero bowiem dokonanie pełnej wykładni celowościowej uwzględniającej także postanowienia traktatów, jak i systematykę oraz kontekst czy też cele, do których zmierza uregulowanie, którego ów przepis stanowi część (zob. wyrok z dnia 7 czerwca 2005 r., VEMW i in., C 17/03, EU:C:2005:362, pkt 41 i przytoczone tam orzecznictwo) pozwala zrozumieć charakter poszczególnych przepisów RODO.

Idea dokonywania takiej a nie innej wykładni norm prawa unijnego (wspólnotowego) a potem subsumcji do stanu faktycznego znajduje swoje uzasadnienia także w utrwalonym stanowisku ETS (vide wyroki: z dnia 24 czerwca 1993 r., Dr Tretter, C 90/92, EU:C:1993:264, pkt 11; z dnia 10 września 1996 r., Komisja/Niemcy, C 61/94, EU:C:1996:313, pkt 52; podobnie wyroki: z dnia 31 marca 1998 r., Francja i in./Komisja, C 68/94 i C 30/95, EU:C:1998:148, pkt 168; z dnia 25 marca 1999 r., Gencor/Komisja, T 102/96, EU:T:1999:65, pkt 148).
I tyle prawniczego slangu.

KONKLUZJA

Jeśli do tego dodamy pozostałe normy i wskazówki wyraźnie preferujące realną ochronę danych osobowych a nie iluzoryczną i pozostawienie w dużej mierze Administratorowi Danych Osobowych wyboru środków i narzędzi do stworzenia i wdrożenia takiego systemy ochrony, to z powyższego wynika wyraźnie, że obecnie pisemność to na gruncie ochrony danych osobowych (#ODO), zarówno wersja papierowa jak i elektroniczna.

Po raz kolejny UE zdroworozsądkowo przyjęła zrównanie elektroniki i papieru – obie wersje są tożsame znaczeniowo (dowodowo).
Czyli każdy ADO sam decyduje która z ww. wersji upoważnienia (elektroniczna, papierowa) jest obowiązująca albo nawet stosuje obie. Najważniejsze jest aby jego działania były zrozumiałe, precyzyjne i transparentne – aby  nie szkodziły a wręcz odwrotnie: aby przyczyniały się do realnej ochrony danych osobowych.

Dariusz Leśniewski

#RODO #ODO #DANE_OSOBOWE #GDPR

Rejestracja (e-Klient na PUESC).

e-Klient na PUESC: TERMINY

Zbliżają się szybko terminy na wdrożenie nowych obowiązków w SENT, MF wreszcie uruchomi obowiązkowego AISa, nieco przesunięty zapewne będzie BREXIT.  Jak wobec tego radzi sobie Centralna Rejestracja  z obsługą wniosków (e-Klient) w zakresie pozyskania nr EORI, ID SISC, reprezentacji, itp, które są w Polsce kluczowe dla ww procesów?

Nadal obowiązuje termin 20 dniowy (vide komunikat na PUESC: https://puesc.gov.pl/web/puesc/-/opoznienia-w-usludze-e-klient?redirect=https%3A%2F%2Fpuesc.gov.pl%2Fweb%2Fpuesc%2Fstrona-glowna%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_sTKULw2pqoA0%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D5).

Temat ten zainteresował także prasę: https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/1402435,nadawca-towarow-sent-platforma-puesc.html. W artykule zawarto ciekawe spostrzeżenia ale przede wszystkim propozycje szybkiego rozwiązania problemów eKlienta. W opinii  przedstawiono także krótką notkę historyczną oraz diagnozę obecnej zapaści eKlienta.

Jednakże z oczywistych względów w materiale prasowym nie odniesiono się do wszystkich przyczyn bieżących nieterminowego załatwiania wniosków przez centralną rejestrację.

e-Klient na PUESC: ZNACZENIE

Aby zobrazować problem trzeba przypomnieć, że każdy przedsiębiorca musi posiadać aktualny profil na PUESC. Założenie to obejmuje firmy działające w obszarze handlu towarowego z zagranicą Unii, podatku akcyzowego, Vat z tyt. importu, SENT.

Wprowadzanie danych profilu, ich uzupełnianie, usuwanie jest dokonywane w ramach usługi e-Klient przez Centralną Rejestrację w IAS w Poznaniu.

Dodać trzeba, że założeniem leżącym u podstaw wdrożenia e-Klienta w 2015-16 roku było to aby wnioski były rozpatrywane maksymalnie w czasie kilku dni – obecnie jest to niestety od kilkunastu do kilkudziesięciu dni.

Warto wskazać także, że w chwili obecnej dużo zależy od decyzji właściciela SZPROT, czyli od Ministerstwa Finansów. Resort finansów jest bowiem odpowiedzialny zarówno za ten system IT jak i za usługę e-Klienta, która jest realizowana przy pomocy ww. systemu.

 e-Klient na PUESC: NIEPEWNA PRZYSZŁOŚĆ

Na razie z odpowiedzi MF na publikację w prasie nie można niestety dostrzec szybkiej poprawy terminowości załatwiania wniosków składanych w e-Kliencie. Z pisma MF nie dowiemy się:
– kiedy będą wyniki pracy nowego Wykonawcy SZPROT (w tym automatyzacja poszczególnych czynności e-Klienta),
– kiedy i czy w ogóle poprawi się zarządzanie w Centralnej Rejestracji,
– czy i kiedy nastąpi przekazanie najprostszych wniosków do innych organów KAS,
– czy MF planuje rzeczywistą akcję organizacji szkoleń/warsztatów z e-Klienta dla biznesu?
– kiedy pojawią się uzupełnione materiały szkoleniowe (np. obejmujące aktualizację reprezentacji)?

#PUESC #SENT #BREXIT #CENTRALNA REJESTRACJA #ID SISC

PUESC a BREXIT i SENT

PUESC a SENT, BREXIT i polscy przedsiębiorcy.

Ostatnio kilku klientów i znajomych pytało mnie o możliwość pozyskania nr EORI na potrzeby BREXITU i SENTa. Przyznam się, że ostatnio zajmowałem się tym tematem gdy przygotowywałem się do wykładu na studium podyplomowym jesienią 2018 r.
Zaciekawiło mnie jak polscy przedsiębiorcy, którzy zostali obarczeni rozszerzonym obowiązkiem rejestracyjnym na PUESC (poprzez e-Klienta) jak i ci, którzy przygotowują się do handlu z Wielką Brytanią po Brexicie, radzą sobie z wykorzystaniem tej usługi wystawionej przez KAS. W jaki sposób KAS reaguje na zwiększone zainteresowanie firm ww. usługą?
Wnioski z obecnej sytuacji nasuwają mi się nieciekawe, jednak zanim je opiszę wydaje się konieczne przedstawienie nieco tła historycznego.

SKĄD WZIĄŁ SIĘ e-KLIENT?

W lipcu 2015 r. ówczesna Służba Celna uruchomiła na platformie PUESC (www.puesc.gov.pl) całkowicie nową w pełni elektroniczną usługę: e-Klient, obejmującą rejestrację osób fizycznych, osób prawnych (przedsiębiorców) w celu pozyskania nr EORI (ID SISC poza cłem), rejestrację zakresu upoważnień do działania w imieniu firm (dotyczącą zarówno systemów IT jak i obszarów lub usług biznesowych) oraz pozyskanie przy tej okazji podpisu elektronicznego (darmowego oferowanego najpierw przez Służbę Celną a obecnie KAS). Realizacja ww. usługi po stronie administracji odbywa się w systemie SZPROT, jednakże nie była, nie jest i nie będzie zapewne w pełni automatyczna. Dlatego też w Poznaniu w strukturze Izby Administracji Skarbowej funkcjonuje Wydział Centralna Rejestracja, liczący obecnie kilkadziesiąt osób.
Stopniowe wdrożenie nowych systemów operacyjnych w Polsce w zakresie cła (m.in. AIS, AES) było poprzedzone obowiązkiem uaktualnienia a często po prostu rejestracji przedstawicieli celnych w systemie SZPROT w ramach usługi e-Klient, bowiem systemy te walidują uprawnienia przedstawicieli w oparciu o dane pozyskane w ramach e-Klienta w SZPROT i przekazane do odpowiednich słowników do PDR PL UE.
Od września rozpoczęła się realizacja projektu KUD czyli m.in. unowocześnienie systemu SZPROT odpowiedzialnego za e-Klienta a jego efektem ma być SZPROT PLUS, natomiast e-Klient ma nadal bez przerw działać. Pierwsze efekty „przepisania” de facto ww. systemu maja być oddane przez Wykonawcę bodajże w I poł 2019 r.
Kilka dni temu na PUESC opublikowano kolejny komunikat informujący o tym, że celne systemy operacyjne w Polsce (AIS, AES) mogą nie działać prawidłowo (może być ogłaszana awaria), nieco wcześniej podobny komunikat dotyczył ZEFIRa2. Tego rodzaju komunikaty powtarzają się.
Od kilku miesięcy zainteresowani (wnioskodawcy, przedsiębiorcy) mogą doświadczyć jak długo trwa pozyskanie nr EORI i rejestracja reprezentacji w systemie SZPROT, poprzez usługę e-Klient wystawioną na PUESC. WG komunikatu z października 2018 r. (do tej pory nieodwołanego) trwa to średnio 20 dni!!!
Za ok. półtora miesiąca nastąpi Brexit. Wydarzenie to nawet jeśli będzie przesunięte w czasie wymaga od przedsiębiorców uczestniczących w dostawach towarów z/do Wielkiej Brytanii, realizacji usługi e-Klient (rejestracja osób/reprezentacji/ firmy i pozyskanie EORI).
Ostatnie zmiany w zakresie przewozów towarów w ramach systemu SENT wprowadziły także w tym obszarze zwiększony obowiązek korzystania z e-Klienta przez przedsiębiorców , co zbiega się w czasie mniej więcej z wejściem w życie Brexitu.

ZNACZENIE e-KLIENTA

Tak naprawdę mało osób sobie zdaje sprawę jak kluczową usługą jest e-Klient dla KAS i dla przedsiębiorców. Obejmuje bowiem nie tylko rejestrację osoby fizycznej ale także osoby prawnej, rejestrację każdego przedstawiciela firmy (pośredniego/bezpośredniego), który będzie miał uprawnienia do reprezentacji firmy w zakresie prawa celnego. Innymi słowy jeśli ktoś chce działać w zakresie międzynarodowego (spoza UE) handlu towarowego ale i w ramach przewozów objętych SENT musi najpierw (!) przejść przez e-Klienta i co więcej powinien zrobić to po dobrym zastanowieniu i przeanalizowaniu chociażby zakresu upoważnienia, kto go będzie reprezentował i w jakim zakresie!
Gdy wdrażano e-Klienta nie było mowy o SENT, Brexicie a sam system nie był unowocześniany. W związku z tym pojawia się pytanie czy na takie zwiększenie wniosków, obsługi procesów, gromadzenia i przetwarzania danych system SZPROT jest przygotowany? A jak sobie radzi komórka organizacyjna powołana do obsługi tej usługi KAS? Odpowiedzi na te pytania są niezmiernie ważne zwłaszcza w świetle BREXITU, nowelizacji do SENT z jednej strony oraz realizacji projektu KUD i powstawania systemu SZPROT PLUS. Mają bowiem realny wpływ na ryzyko biznesowe ponoszone przez polskich przedsiębiorców uczestniczących w SENT i/lub handlujących z Wielka Brytanią.

PODSUMOWANIE

Wydłużony czas oczekiwania na realizację wniosków składanych poprzez e-Klienta pozwala stwierdzić, że obecnie KAS w Poznaniu zwyczajnie sobie nie radzi z obsługą.
Czy będzie lepiej? Można powątpiewać, bowiem jeśli dotychczas było źle, to poprawy nie będzie, gdyż BREXIT, ciągły napływ nowych wniosków (bieżących) plus nowe całkowicie związane z SENT pozwalają uznać, że dotychczasowe metody działania po stronie IAS w Poznaniu chyba jednak nie sprawdziły się. O ile jeszcze w 2016 i I poł. 2017 r. czas obsługi e-Klienta po stronie Centralnej Rejestracji nie był przesadnie wydłużony i utrzymywał się na akceptowalnym poziomie, to późniejsze działania a raczej ich brak związany z możliwym do przewidzenia zwiększeniem ilości wniosków związanych z nowymi wdrażanymi systemami, także z SENTEm, nie rokuje dobrze na przyszłość.
Jeśli trzymać się terminów wskazanych w informacji z X. 2018 r. wniosek przesłany do Centralnej Rejestracji poprzez e-Klienta jest rozpatrywany przez miesiąc kalendarzowy!
Wydaje się, że dotychczasowe próby przezwyciężenia narastających niezałatwionych spraw w Centralnej Rejestracji czyli nieustanne szukanie w całej wielkopolskiej KAS dodatkowych osób do obsługi wniosków e-Klienta, ciągłe zmiany personalne w ramach Centralnej Rejestracji, nie przystają do wymagań i wyzwań związanych z dynamicznie zmieniającym się otoczeniem biznesowym, w którym polskim przedsiębiorcom przyszło prowadzić działalność. Każda bowiem zwłoka w rozpatrywaniu prostych w gruncie rzeczy wniosków i postępowań powoduje opóźnienia i stawia polskich przedsiębiorców w niekorzystnej sytuacji w porównaniu do innych krajów. A każda zwłoka to w biznesie strata pieniędzy. Jest to truizm ale warto go przypominać osobom w administracji, także KAS!
Dodatkowo brak jasnej i konkretnej wymiany informacji z klientami KAS oraz rzetelnej komunikacji problemów Centralnej Rejestracji i terminów ich rozwiązania nie rzutuje pozytywnie na wizerunek KAS (w tym IAS w Poznaniu). Przekłada się to na niekonkurencyjną sytuację polskich przedsiębiorców.
Czytając aktualności i komunikaty na stronach IAS w Poznaniu i w innych miastach można odnieść wrażenie, że nie ma żadnego problemu. Prócz komunikatu na PUESC z 13.02.2019 r. dotyczącego uczestników przewozów objętych SENT, nie widać bowiem żadnej próby nawet dotarcia do firm, które powinny być zainteresowane nowymi obowiązkami i sprawnym ich zrealizowaniem. Trudno zauważyć jakąkolwiek kampanię wyjaśniającą trudności, informującą co firmy muszą zrobić, gdzie mają szukać pomocy i wreszcie kiedy wnioski będą rozpatrywane szybko i sprawnie. A terminy Brexitu, SENTA (na razie tylko to) zbliżają się nieubłaganie!

WNIOSEK: szybko zlikwidować zatory w Centralnej Rejestracji przyspieszyć realizacji nowych wniosków, prowadzić transparentną komunikację z przedsiębiorcami i zastanowić się nad zmianami w sposobie obsługi e-Klienta.

Dariusz Leśniewski

#BREXIT
#SENT
#cło
#EORI
#KAS
#SZPROT

BREXIT a cło i polskie firmy c.d.

A’propos BREXITu i zamieszania z tym związanego, nasze Ministerstwo Finansów także zamieściło informację na temat zagrożeń i problemów, przed którymi być może staną polscy eksporterze i importerzy towarów z Wielkiej Brytanii.
Dokument jest bardzo podobny do informacji zamieszczonej na ten temat przez HM Revenue & Customs.

https://www.finanse.mf.gov.pl/brexit

Generalnie przed firmami handlującymi ze Zjednoczonym Królestwem stoją nie lada wyzwania i im szybciej zaczną przygotowywać się do tego tym lepiej.

Wśród koniecznych czynności (częściowo zalecanych przez MF)przed BREXITem można, m.in.:
– otrzymanie nr EORI,
– przygotowanie się do klasyfikacji towarów,
– pozyskanie wiedzy i sposobów na potwierdzenie pochodzenia towarów,
– uwzględnienie dodatkowych obowiązków administracyjnych, wydłużonego czasu dostarczenia towarów i ewentualnych pośredników (ogniw – np. przedstawicieli celnych po obu stronach granicy celnej) w dostawie towarów,
– pozyskanie ewentualnych pozwoleń po obu stronach granicy,
– szkolenia personelu.
Warto jednak pamiętać, że dokumenty organów państwowych (celnych) nie stanowią drogowskazu działań związanych z BREXITem i każda firma powinna w swoim dobrze pojętym interesie samodzielnie określić i realizować harmonogram i zakres działań dostosowujących. Pozostało tak naprawdę niewiele czasu (tylko ponad 3 miesiące!).
Już samo pozyskanie nr EORI to obecnie ok. 20 dni! Wydaje się, że najlepszym pkt wyjścia i weryfikacji działalności firmy są kryteria do uzyskania AEO. Jednak przygotowanie firmy do nadchodzących zmian w handlu z Wlkp Brytanią nie jest łatwe, chociażby ze względu na chaos informacyjno-prawny związany z Brexitem.

Natomiast usługi tego rodzaju – pomoc dla firm handlujących ze Zjednoczonym Królestwem w przygotowaniu do tego zdarzenia, to także specjalność TACO.

#AEO#BREXIT#CŁO#

RODO epopei c.d.

Dziś Rada Ministrów przyjęła projekt tzw. ustawy sektorowej RODO, zmieniającej szereg innych przepisów rangi ustawowej.

Ustawa ta ma na celu, m.in. dostosowanie polskiego prawa do nowych unijnych regulacji związanych z ochrona danych osobowych, czyli przede wszystkim do RODO.

Jest w związku z tym duża szansa, że projekt ten zostanie uchwalony i opublikowany jeszcze w tym roku.

Dostosowanie do RODO cd.

Na stronie Ministerstwa Cyfryzacji ukazał się kolejny projekt ustawy dostosowującej do wymogów RODO i zmieniającej szereg innych ustaw.

https://mc.bip.gov.pl/projekty-aktow-prawnych-mc/149781_projekt-ustawy-o-zmianie-niektorych-ustaw-w-zwiazku-z-zapewnieniem-stosowania-rozporzadzenia-2016-679.html

Projekt zawiera wiele kontrowersyjnych zapisów, jednak ważne jest aby ustawa została w szybkim tempie uchwalona, bowiem jest oczekiwana przez sektor prywatny i publiczny wdrażający RODO już od kilku miesięcy (co najmniej od 25 maja 2018 r.).

BREXIT a cło i polskie firmy

Na stronie Ministerstwa Finansów opublikowano materiał informacyjny Komisji Europejskiej dotyczący stosowanych reguł pochodzenia wobec towarów wywożonych do Wlk Brytanii jak i przywożonych z tego kraju.

https://www.finanse.mf.gov.pl/documents/766655/6296665/20181018_Pref_poch_tow_BREXIT.pdf

Wg dotychczasowych informacji szykuje się na razie „twardy” Brexit. Dla polskich firm  handlujących z Wlk Brytanią wiąże się to z koniecznością dostosowania swojej dotychczasowej aktywności na tym rynku z rygorami wynikającymi z prawa celnego stosowanego wobec towarów dla krajów trzecich. Tak bowiem prawdopodobnie będzie traktowana Wlk Brytania po wystąpieniu z UE.

Problematyka celna nie jest łatwa i warto już teraz zapoznać się z zakresem zmian w handlu ze Zjednoczonym Królestwem, np. poprzez dedykowane (zamknięte) szkolenia z prawa celnego. Na pewno jednak wszystkich czeka dostosowanie do wymogów celnych i dlatego opłaca się być przygotowanym do tego, przede wszystkim dzięki audytowi pod kątem spełnienia kryteriów AEO. Audyt taki obejmuje sprawdzenie wszystkich kwestii wynikających z rygorów celnych oraz pomoc w dostosowaniu działalności do wymogów prawa celnego (od kwestii związanych z elektronizacją komunikacji, m.in. PUESC, przez dodatkowe konieczne dokumenty związane z towarem, po zagadnienia wynikające z bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw i analizę ryzyka a nawet RODO). Najlepiej zacząć przygotowania korzystając z doświadczonych specjalistów i firm, takich jak TACO.

RODO dla MSP

RODO z punktu widzenia MSP i nie tylko

2 lutego 2018 r. w Częstochowie, z ramienia Kancelarii DSK Legal, przybliżyliśmy zainteresowanym przedsiębiorcom i innym osobom problematykę RODO, głównie z punktu widzenia MSP ale i mikroprzedsiębiorców prowadzących, np. sklep internetowy. Spotkanie było bardzo merytoryczne i niekiedy emocjonalne ale zarazem praktyczne i pouczające.
Więcej na: http://zpp.czest.pl/aktualnosci/wyklad-o-rodo-juz-za-nami lub https://www.center.pl/blog/