Rejestracja (e-Klient na PUESC).
e-Klient na PUESC: TERMINY
Zbliżają się szybko terminy na wdrożenie nowych obowiązków w SENT, MF wreszcie uruchomi obowiązkowego AISa, nieco przesunięty zapewne będzie BREXIT. Jak wobec tego radzi sobie Centralna Rejestracja z obsługą wniosków (e-Klient) w zakresie pozyskania nr EORI, ID SISC, reprezentacji, itp, które są w Polsce kluczowe dla ww procesów?
Nadal obowiązuje termin 20 dniowy (vide komunikat na PUESC: https://puesc.gov.pl/web/puesc/-/opoznienia-w-usludze-e-klient?redirect=https%3A%2F%2Fpuesc.gov.pl%2Fweb%2Fpuesc%2Fstrona-glowna%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_sTKULw2pqoA0%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D5).
Temat ten zainteresował także prasę: https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/1402435,nadawca-towarow-sent-platforma-puesc.html. W artykule zawarto ciekawe spostrzeżenia ale przede wszystkim propozycje szybkiego rozwiązania problemów eKlienta. W opinii przedstawiono także krótką notkę historyczną oraz diagnozę obecnej zapaści eKlienta.
Jednakże z oczywistych względów w materiale prasowym nie odniesiono się do wszystkich przyczyn bieżących nieterminowego załatwiania wniosków przez centralną rejestrację.
e-Klient na PUESC: ZNACZENIE
Aby zobrazować problem trzeba przypomnieć, że każdy przedsiębiorca musi posiadać aktualny profil na PUESC. Założenie to obejmuje firmy działające w obszarze handlu towarowego z zagranicą Unii, podatku akcyzowego, Vat z tyt. importu, SENT.
Wprowadzanie danych profilu, ich uzupełnianie, usuwanie jest dokonywane w ramach usługi e-Klient przez Centralną Rejestrację w IAS w Poznaniu.
Dodać trzeba, że założeniem leżącym u podstaw wdrożenia e-Klienta w 2015-16 roku było to aby wnioski były rozpatrywane maksymalnie w czasie kilku dni – obecnie jest to niestety od kilkunastu do kilkudziesięciu dni.
Warto wskazać także, że w chwili obecnej dużo zależy od decyzji właściciela SZPROT, czyli od Ministerstwa Finansów. Resort finansów jest bowiem odpowiedzialny zarówno za ten system IT jak i za usługę e-Klienta, która jest realizowana przy pomocy ww. systemu.
e-Klient na PUESC: NIEPEWNA PRZYSZŁOŚĆ
Na razie z odpowiedzi MF na publikację w prasie nie można niestety dostrzec szybkiej poprawy terminowości załatwiania wniosków składanych w e-Kliencie. Z pisma MF nie dowiemy się:
– kiedy będą wyniki pracy nowego Wykonawcy SZPROT (w tym automatyzacja poszczególnych czynności e-Klienta),
– kiedy i czy w ogóle poprawi się zarządzanie w Centralnej Rejestracji,
– czy i kiedy nastąpi przekazanie najprostszych wniosków do innych organów KAS,
– czy MF planuje rzeczywistą akcję organizacji szkoleń/warsztatów z e-Klienta dla biznesu?
– kiedy pojawią się uzupełnione materiały szkoleniowe (np. obejmujące aktualizację reprezentacji)?
#PUESC #SENT #BREXIT #CENTRALNA REJESTRACJA #ID SISC
Dodaj komentarz